SET INDUKSI (PERMULAAN)
Menarik Perhatian
- Nada
     Suara
 - Bahan
     Bantu Mengajar
 - Gerak
     Isyarat
 - Aktiviti
     luar biasa
 
Menstruktur
- Mengaitkan
     pengetahuan lepas murid
 - Mengaitkan
     pelajaran baru
 - Mengaitkan
     peristiwa
 - Mengaitkan
     minat dan pengalaman murid
 
Motivasi
- Rasa
     ingin tahu
 - Teknik
     bercerita
 - Menunjukkan
     aktiviti berguna
 - Soalan
     mencabar minda
 
Membuat perkaitan
- Had
     tugas yang akan dijalankan
 - Siri
     soalan yang berkaitan
 - Menjelaskan
     cara melaksanakan tugas
 - Menyatakan
     aktiviti / tugas / projek
 
PENGENALAN
ISI
- Mengenalpasti isi pelajaran
 - Isi sesuai dengan tahap kebolehan murid dan peruntukan waktu
 - Fakta benar dan tepat
 - Menggunakan alat bantu secara efektif
 - Guru membimbing pembinaan konsep dan menyatakan isi pelajaran
 
PERKEMBANGAN ISI
1. Konsep
dan isi hendaklah jelas
2. Disampaikan
mengikut turutan
3. Kaedah
dan teknik sesuai dengan isi pelajaran
4. Kuantiti
isi bertepatan dengan masa yang diperuntukkan
5. Aktiviti
pelajaran selaras dengan isi
6. Latihan
berfaedah dan bermakna kepada murid
7. Isi
disampaikan seperti yang dirancang
8. Bahan
bantu yang relevan dan bermakna
9. Disampaikan
dengan gaya dan laras bahasa sesuai dan menarik
PENGUKUHAN
ISI
1.   Sesuai dan boleh difahami
2.   Konsep terbina mempunyai pertalian dengan tajuk
3.   Penggunaan pendekatan, strategi, kaedah dan teknik
bersesuaian dengan konsep yang hendak dibina
4.   Membimbing murid menguasai konsep dan isi melalui
aktiviti yang dapat dikaitkan dengan pengalaman lampau dan sebenar 
5.   Dapat menggunakan hasil pembelajaran dalam menyelesaikan
masalah sebenar yang berkaitan serta membuat pilihan dalam situasi baru
6.   Mengekalkan minat serta meningkatkan motivasi murid
7.   Berlakunya pembinaan konsep yang bermakna
PENILAIAN
     Dapat mengesan penguasaan dan kelemahan murid
1.   Semasa proses pengajaran dan pembelajaran
2.   Semasa membuat penilaian tidak formal
     Dapat mengesan kemajuan murid
1.   secara formatif selepas sebahagian isi atau kemahiran
disampaikan
2.   Secara sumatif selepas selesai aktiviti pengajaran dan
pembelajaran
3.   Untuk menentukan keperluan kepada aktiviti pengayaan
serta pemulihan
4.   Melalui penilaian formal dan tidak formal
PENUTUP
1.   Membantu murid mengukuhkan konsep / kemahiran yang
dipelajari
2.  Rumusan, pengukuhan dan penilaian
3.  Penutup kognitif dan sosial
4.  Menilai pencapaian hasil pembelajaran 
5.  Membuat refleksi
No comments:
Post a Comment