Kebanyakan
pelajar, yang sempat saya temui, telah
menggunakan instrumen seperti temubual, pemerhatian, rekod
anekdot, nota lapangan dan jurnal reflektif untuk mendapatkan maklumat /
data dalam kajian tindakan yang dilakukan dengan tujuan untuk mendapatkan
pandangan murid (responden) tentang aplikasi kaedah serta teknik pengajaran mereka
(apakah bentuk inovasi pdp yang boleh dan sesuai
atau terbaik untuk dilaksanakan dan bagaimana
melaksanakannya). Sekiranya pemerhatian berstruktur sepenuhnya (tersedia
jawapan atau pengkaji hanya mahu melihat kekerapan sesuatu tingkahlaku) dilakukan,
maka analisis menggunakan statistik numerikal adalah
relevan. Tetapi sekiranya data direkodkan dalam bentuk teks atau transkrip,
maka analisis menggunakan statistik
numerikal menjadi tidak tepat.
Sebagai panduan
ringkas, diperjelaskan di sini, prosedur melakukan analisis data kualitatif
(seperti data dalam bentuk teks).
Pendekatan
deduktif: melibatkan
penggunaan struktur atau kerangka yang telah ditentukan lebih awal untuk
menganalisis data. Contohnya pengkaji ingin meneroka pandangan atau perasaan
murid (responden) tentang alasan tidak dapat mengikuti pelajaran atau tidak
aktif dalam pembelajaran, maka temubual dilakukan untuk meneroka alasan atau
sebab-sebabnya. Pengkaji boleh mengesan kategori (jenis / tema) alasan tersebut
(kualitatif) dan kekerapan setiap alasan yang diberikan (kuantitatif). Pengkaji
boleh saja memilih hanya jenis atau kategori alasan sahaja tanpa mengambil kira
kekerapan setiap alasan (khususnya apabila bilangan responden adalah terlalu
kecil iaitu antara 2 hingga 6 orang).
Pendekatan
induktif: proses menganalisis
data tidak melibatkan struktur / kerangka / teori yang ditetapkan lebih awal.
Pendekatan ini lebih komprehensif dan paling kerap digunakan untuk menganalisis
data kualitatif. Terdapat banyak kaedah untuk mengaplikasi pendekatan induktif
dan yang paling lazim ialah dengan menggunakan kaedah analisis kandungan berdasarkan
tema (thematic content analysis)
Transkrip temubual,
nota lapangan dan pemerhatian menyediakan data diskrptif tetapi bukan
penjelasan atau interpretasi. Pengkaji sendiri yang akan meneroka dan membuat
interpretasi data.
Peringkat 1: Kenal
pasti tema atau kategori (idea, konsep, terminologi, kata kunci) yang boleh diperolehi daripada teks / transkrip.
Proses mengenalpasti ini dikenai sebagai pengekodan
terbuka (open coding). Tujuan
mengenalpasti tema atau kategori ini adalah untuk memilih perkataan atau frasa
yang relevan dan diperlukan. Langkah seterusnya ialah mengumpulkan perkataan
dan frasa dalam tema atau kategori tadi di atas kertas kosong (data display) dalam bentuk jadual atau peta minda dan mula memotong
maklumat berulang. Proses ini dikenali sebagai proses pengurangan
data (data reduction).
Peringkat 2: Kategori
yang terhasil akan disemak semula untuk memastikan tidak terdapat kategori yang
sama (tetapi menggunakan perkataan yang lain seperti “seronok” dan “gembira”).
Seronok dan gembira boleh dimasukkan dalam satu kategori “perasaan” dengan sub
kategori “positif” dan “negatif” (untuk perasaan
“bosan”, “tidak seronok” dan sebagainya). Proses mengaitkan antara kategori dan sub-kategori ini dinamakan axial coding.
Peringkat 3: Data yang terpapar (displayed data) seterusnya dibuat interpretasi berdasarkan kepada ilmu pengetahuan (asas teori) dan pengalaman. Sebaiknya,
pengkaji melibatkan pihak ketiga (third
party) seperti rakan sejawat (untuk peer review) atau “rakan kritikal” untuk mengesahkannya (memastikan rigour dan trustworthy yang lebih tinggi).
Peringkat 4: Mula
menulis (menghurai atau merumus) dapatan kajian untuk menjawab soalan kajian.
Sebaiknya dikaitkan dengan dapatan kajian awal (jika ada).
Peringkat 3 dan 4 dinamakan proses menghasilkan rumusan dan pengesahan (conclusion drawing and verification)
Jenis-jenis fenomena yang boleh dikodkan (adaptasi daripada Bogdan dan Biklen, 1992; Strauss, 1987; Mason, 1996; dan Gibbs, 2006)
http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2011/07/sedikit-mengenai-penyelidikan-tindakan.html
http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2011/10/tidak-jelas-tentang-kajian-tindakan.html
http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2013/02/betulkah-apa-yang-dilakukan-ini-adalah.html
http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2013/04/kesalahan-lazim-semasa-melakukan-kajian.html
Peringkat 3 dan 4 dinamakan proses menghasilkan rumusan dan pengesahan (conclusion drawing and verification)
Jenis-jenis fenomena yang boleh dikodkan (adaptasi daripada Bogdan dan Biklen, 1992; Strauss, 1987; Mason, 1996; dan Gibbs, 2006)
NO.
|
APA YANG BOLEH DIKODKAN
|
1
|
Tingkahlaku, aksi spesifik
|
2
|
Peristiwa –yang dilakukan dan
menjadi perbualan.
|
3
|
Activiti – melibatkan manusia
dalam seting tertentu
|
4
|
Strategi, amalan atau taktik
|
5
|
Keadaan umum yang dialami oleh murid
|
6
|
Makna.
|
a. Norma, nilai dan peraturan yang,menjadi
panduan bertingkahlaku
|
|
b. Makna serta signifikan keadaan
yang dihadapi ke atas peserta
|
|
c. Apakah symbol yang digunakan
untuk memahami keadaan? Apakah panggilan atau gelaran yang diberikan kepada
objek, peristiwa, peranan, seting dan peralatan?
|
|
7
|
Penyertaan – adaptasi kepada
situasi baru
|
8
|
Perhubungan dan interaksi
|
9
|
Syarat atau kekangan
|
10
|
Akibat
|
11
|
Seting – konteks keseluruhan yang
dikaji
|
12
|
Refleksif – peranan pengkaji dalam
proses, bagaimana data diperoleh
|
Teknik mengenalpasti tema
1.
Pengulangan perkataan
2.
Kata kunci (berdasarkan konteks)
3.
Banding beza
4.
Cari maklumat yang tertinggal
5.
Metafora dan analogi
Lihat juga
Latihan mengekod:
Data temubual kumpulan berfokus murid tahun 3 (kumpulan
berfokus digunakan untuk mengelakkan responden yang masih kanak-kanak daripada
rasa tertekan apabila temubual secara individu dilakukan)
Soalan-soalan
yang dikemukakan semasa temubual (sila gunakan laras
bahasa yang mudah difahami oleh murid bergantung kepada tahap kebolehan mereka)
Soalan 1: Boleh
beritahu ustaz tak, apa yang menarik atau tidak menarik tentang pengajaran ustaz tadi? Cuba
bandingkan dengan cara sebelum ini? Mengapa? (Soalan minta
perbandingan dan mengapa merupakan soalan lanjutan untuk mendapatkan maklumat
lebih mendalam sekiranya murid menjawab secara ringkas untuk soalan pertama)
Soalan 2: Boleh
tak beritahu ustaz cara yang kamu rasa
senang untuk faham pelajaran? (soalan ini dikemukakan
untuk mendapatkan pandangan murid serta alternatif kaedah dan teknik yang
mereka mahukan – dalam bentuk need
assessment).
Langkah 1: Tetapkan (Senaraikan) perkataan atau frasa pendek
yang akan dijadikan kod (berkaitan maklumat yang dikehendaki sebagai eviden, sama ada untuk tujuan
tinjauan awal atau untuk dijadikan bukti dapatan) seperti contoh di
bawah (open coding- tiada hirarki
keutamaan):
Teknik pengajaran
Kesan pengajaran
Rujukan
Perasaan
Motivasi
Nota: Guru sedang
mengkaji bagaimana caranya melaksanakan penerangan yang diintegrasikan dengan
penggunaan kata kunci dan peta minda secara live
(dalam keadaan sebenar dan bukan teoretikal).
Langkah 2: Dapatkan jawapan murid dan catatkan seperti mana
mereka jawab. Susun semula jawapan mereka dalam bentuk jadual seperti di bawah
(sekiranya guru tidak menyediakan / menggunakan borang
jadual, maknanya sekiranya guru mencatat dalam bentuk nota lapangan)
Soalan 1
|
Boleh beritahu ustaz tak,
apa yang menarik atau tidak menarik
tentang pengajaran ustaz tadi? Cuba bandingkan
dengan cara sebelum ini? Mengapa kamu kata begitu?
|
Responden A (RA)
|
Bila ustaz tulis kata
kunci kat papan tulis, senang nak tengok semula. ...... Peta minda pulak....
saya suka sebab ... mmm... senang nak faham ...
|
Responden B (RB)
|
Ha ah (menyetujui
kenyataan RA)... ustaz guna pen warna, jadi senang nak tengok. Sebelum ni ustaz macam ceramah
kat surau aje.
|
Responden C (RC)
|
Kalau ustaz cakap aje,
bosanlah. Boleh mengantuk.
|
Responden D (RD)
|
Apa tu ustaz? Peta....
(guru memberi bantuan)... hah peta minda. Macam dalam iklan susu anmum
beruang kutub tak makan penguin kat tv.
|
Responden A (RA)
|
Sebelum ni kan ustaz, saya
mesti main sebab (tersipu-sipu).... saya tak faham apa yang ustaz cakap.
|
Responden D (RD)
|
Lagipun kan sekarang ustaz
ajar, saya tak bosan. Saya suka tengok peta minda dengan kata kunci.
|
Responden B (RB)
|
Senang ingat, ustaz!
|
Soalan 2
|
Boleh tak beritahu
ustaz cara yang kamu rasa senang untuk
faham pelajaran?
|
Responden A (RA)
|
Macam ustaz ajar tadilah!
Ada kata kunci. Ada peta minda.
|
Responden B (RB)
|
Betul tu ustaz.
|
Responden C (RC)
|
Kalau ustaz ajar ada
nyanyi macam Cikgu X (nama sebenar tidak digunakan), mesti seronok.
|
Responden B (RB)
|
Engkau ni apa lah.....
(menegur RC)
|
Responden C (RC)
|
Tak pe lah... ustaz yang
tanya tadi.
|
Responden D (RD)
|
Ustaz ajar tak macam dulu.
Dulu saya tak suka. Sekarang saya seronok sangat. Boleh faham. Boleh ingat.
|
(Saya hanya mengemukakan dua contoh soalan sahaja.
Selanjutnya boleh buat sendiri)
Langkah 3: Tandakan perkataan, frasa atau ayat yang
menggambarkan maklumat atau data yang dikehendaki. Gunakan warna (highlighter)
yang berlainan dan mulakan dengan proses mengekod menggunakan kod-kod yang
telah disediakan lebih awal (lihat langkah 1)
pada ruang kanan jawapan (sekiranya lajur berkenaan
telah disediakan) atau tandakan di tepi transkrip ( untuk tujuan data reduction). Pada masa ini ada kemungkinan kod atau tema baru
perlu diwujudkan apabila terdapat maklumat lain yang relevan.
Maklumat / data
|
Kod / tema
|
|
Soalan 1
|
Boleh beritahu ustaz tak,
apa yang menarik atau tidak menarik
tentang pengajaran ustaz tadi? Mengapa kamu kata begitu?
|
|
Responden A (RA)
|
Bila ustaz tulis kata kunci kat papan tulis, senang nak tengok semula.
...... Peta minda
pulak.... saya suka
sebab ... mmm... senang nak faham ...
|
Kaedah /Teknik pengajaran
Bahan bantu
Perasaan
Kesan pengajaran
|
Responden B (RB)
|
Ha ah (menyetujui kenyataan RA)... ustaz guna pen warna, jadi senang nak
tengok. Sebelum ni ustaz macam ceramah kat surau aje.
|
Kaedah /Teknik pengajaran
Kesan pengajaran
|
Responden C (RC)
|
Kalau ustaz cakap aje, bosanlah. Boleh mengantuk.
|
Demotivasi
|
Responden D (RD)
|
Apa tu ustaz? Peta.... (guru memberi
bantuan)... hah peta minda. Macam dalam iklan susu anmum beruang kutub tak makan penguin kat tv.
|
Kaedeah / Teknik pengajaran
Pengetahuan sedia ada
|
Responden A (RA)
|
Sebelum ni kan ustaz, saya mesti main sebab (tersipu-sipu).... saya tak faham apa yang ustaz
cakap.
|
Demotivasi
Perasaan
|
Responden D (RD)
|
Lagipun kan sekarang ustaz ajar, saya tak
bosan. Saya suka
tengok peta minda
dengan kata kunci.
|
Perasaan
Kaedah / Teknik pengajaran
|
Responden B (RB)
|
Senang ingat, ustaz! (nada bersemangat)
|
Motivasi
Kesan pengajaran
|
Soalan 2
|
Boleh tak beritahu
ustaz cara yang kamu rasa senang untuk
faham pelajaran?
|
Kod / tema
|
Responden A (RA)
|
Macam ustaz ajar tadilah! (kenyataan ini merujuk kepada kaedah dan teknik
pengajaran) Ada kata
kunci. Ada peta minda.
|
Kaedah /Teknik pengajaran
|
Responden B (RB)
|
Betul tu ustaz (kenyataan ini menyokong RA).
|
Rujukan
|
Responden C (RC)
|
Kalau ustaz ajar ada nyanyi macam Cikgu
X (nama sebenar tidak digunakan), mesti seronok (bersemangat)
|
Kaedah /Teknik pengajaran
Motivasi
|
Responden B (RB)
|
Engkau ni apa lah.....
(menegur RC)
|
|
Responden C (RC)
|
Tak pe lah... ustaz yang
tanya tadi.
|
|
Responden D (RD)
|
Ustaz ajar tak macam dulu.
Dulu saya tak suka. Sekarang
saya seroooonok sangat! (penekanan pada perkataan seronok). Boleh faham. Boleh ingat.
|
Bermotivasi
Kesan pengajaran
|
Nota: Cuba
perhatikan, terdapat satu tema baru (pengetahuan sedia ada) dan satu kategori motivasi
negatif (demotivasi).
Sekiranya panduan yang diberikan oleh Bogdan dan Biklen (1992); Strauss, (1987); Mason, (1996); dan Gibbs, (2006) seperti saranan di atas tidak digunakan, maka pengekodan dalam bentuk lain akan dapat dihasilkan. Contohnya,
Sekiranya panduan yang diberikan oleh Bogdan dan Biklen (1992); Strauss, (1987); Mason, (1996); dan Gibbs, (2006) seperti saranan di atas tidak digunakan, maka pengekodan dalam bentuk lain akan dapat dihasilkan. Contohnya,
Dalam contoh di atas, saya tidak menggunakan kod warna tetapi menandakan frasa tertentu dengan warna merah untuk proses data reduction. Untuk makluman, pengkaji boleh sahaja mengemukakan kod sendiri asalkan boleh dibuat tafsirannya (interpretasi) kemudian.
Langkah 4: Susun data agar mudah untuk dilihat (data display) menggunakan peta. Tandakan
maklumat atau data yang sama atau boleh dimasukkan ke dalam satu kategori.
Paparan data
untuk soalan 1.
NOTA: Kaedah lain untuk memaparkan data kualitatif, sila lihat di sini
Langkah 5: Susunkan maklumat mengikut kategori berdasarkan
hirarki keutamaan (sila libatkan rakan kolaborasi /
rakan penyelidik / rakan kritikal untuk memastikan pengkategorian yang
dilakukan adalah boleh dipercayai atau mempunyai trustworthiness yang tinggi). [axial coding]
Contohnya, tema
suka, seronok, demotivasi dan bermotivasi boleh disatukan di bawah kategori motivasi.
Kategori pengajaran dan pembelajaran pula boleh merangkumkan tema perasaan (warna
biru), kaedah dan teknik pengajaran (warna hijau) dan kesan (ungu). Kategori kesan
pembelajaran boleh dikekalkan atau dimasukkan juga di bawah kategori
pengajaran dan pembelajaran (bergantung
kepada bagaimana penyelidik ingin membuat analisis).
Seterusnya kenal pasti corak dan perkaitan antara kategori. Contohnya perasaan suka dan seronok boleh dikaitkan dengan pembelajaran (boleh ingat, boleh faham dan senang tengok).
Seterusnya kenal pasti corak dan perkaitan antara kategori. Contohnya perasaan suka dan seronok boleh dikaitkan dengan pembelajaran (boleh ingat, boleh faham dan senang tengok).
Langkah 6: Lakukan analisis melalui interpretasi data dengan
bantuan mereka yang pakar atau berkebolehan melakukan interpretasi dengan baik.
Semasa melakukan
analisis data kualitatif, saya tidak mengambil kira kekerapan munculnya data
seperti kata kunci, peta minda dan lain-lain. Sekiranya saya berhajat untuk
melakukan analisis mixed method (kaedah
gabungan), maka saya akan menghitung kekerapan munculnya frasa peta
minda, kata kunci, saya suka dan sebagainya dan melakukan analisis statistikal.
(Dalam contoh di sini, saya tidak akan melakukannya
kerana saya hanya memilih analisis kualitatif).
Contohnya,
Dapatan temubual kumpulan berfokus
menunjukkan murid dapat menerima aplikasi kaedah penerangan yang diintegrasikan
dengan teknik penggunaan kata kunci dan peta minda dalam pengajaran. Kaedah
penerangan tidak dilakukan sepanjang 60 minit waktu yang diperuntukkan tetapi
diselang-selikan dengan penggunaan teknik kata kunci yang dituliskan di papan
tulis, penerangan semula dan menggunakan peta minda (untuk
menjelaskan keseluruhan konsep isi pelajaran). Penggunaan kata kunci menjadikan
pembelajaran lebih bermakna kepada murid. Dalam proses menggunakan kata kunci,
kesemua kata kunci yang dicatatkan di papan tulis tidak dipadam sehingga habis
kelas dengan tujuan untuk membolehkan murid membuat rujukan. Dapatan ini boleh diinterpretasikan sebagai satu penambahbaikan pengajaran melalui pengintegrasian kata kunci dan peta minda ke dalam kaedah penerangan. Dapat dikatakan bahawa sebahagian nilai
pendidikan yang menjadi pegangan saya telah dapat direalisasikan apabila
saya mengambil kira pengaruh dan kesan penggunaan papan tulis yang
boleh dijadikan rujukan.
Dapatan juga menunjukkan murid merasa
lebih seronok dan mudah mengingat fakta yang diajarkan. Mereka lebih
bermotivasi untuk belajar. Contohnya, RB, RC dan RD menyatakan rasa seronok
dengan penuh semangat. ......... Saya memang percaya dengan yakin bahawa keseronokan belajar memang akan mempengaruhi proses pembelajaran.....
Namun begitu, RD didapati telah
mengaitkan peta minda dengan iklan susu yang menggambarkan bahawa responden
memang mampu dan boleh belajar sekiranya ia dapat mengaitkan dengan pengetahuan sedia ada......
Langkah 7: Buat laporan dan rumusan dapatan. Dalam laporan
dan rumusan analisis yang dibuat, sebaiknya dikaitkan dengan kajian lalu yang
berkaitan. Contohnya,
Dapatan ini selaras dengan dapatan
kajian yang dilakukan oleh Shapiro dan Waters (2005), Sagarra dan Alba (2006)
serta Atay dan Ozbulgan (2007) yang mendapati bahawa penggunaan kata kunci
dapat menghasilkan kesan pembelajaran yang signifikan. Atkinson (1975) pula pernah
menegaskan bahawa antara banyak strategi pembelajaran kosa kata, kaedah kata
kunci merupakan kaedah yang paling berkesan untuk menambahbaik ingatan.
......apabila saya mengatakan bahawa hanya sebahagian nilai pendidikan yang dipegang dapat direalisasikan, ini bermakna sebahagian yang lain masih belum .......
......apabila saya mengatakan bahawa hanya sebahagian nilai pendidikan yang dipegang dapat direalisasikan, ini bermakna sebahagian yang lain masih belum .......
http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2011/07/sedikit-mengenai-penyelidikan-tindakan.html
http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2011/10/tidak-jelas-tentang-kajian-tindakan.html
http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2013/02/betulkah-apa-yang-dilakukan-ini-adalah.html
http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2013/04/kesalahan-lazim-semasa-melakukan-kajian.html
clear example.. thanks
ReplyDeleteUntuk paparan data, sila rujuk http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.my/2017/05/paparan-data-kualitatif-kajian-tindakan.html
ReplyDeleteTq for the info. Its help me a lots..
ReplyDeletemost welcome my dear
Delete