Strategi
pengajaran pula merupakan aplikasi kaedah-kaedah pilihan yang bersesuaian dan digunakan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran untuk memastikan penyampaian dan turutan
pengajaran dapat membantu murid / pelajar untuk belajar.
Berkesan pula merupakan istilah yang menunjukkan
peningkatan pencapaian apabila sesuatu strategi pengajaran digunakan. Sesuatu
strategi itu dikenalpasti melalui kajian saintifik menggunakan prosedur dan
panduan-panduan penyelidikan serta dapat memberi keyakinan tentang hasil yang
akan diperolehi. Beberapa kajian ekoran akan dibuat bagi setiap strategi yang
ada dengan menggunakan saiz sampel yang bersesuaian, penggunaan rawatan serta
kumpulan kawalan dengan tujuan untuk dibuat generalisasi ke atas kumpulan
sasaran. Hasil segala kajian ini akan meningkatkan keyakinan guru untuk
mengaplikasikannya di dalam bilik darjah.
Apabila seseorang guru merancang sesuatu strategi
pengajaran (sama ada dengan menggunakan strategi yang telah dikemukakan oleh
pakar pendidikan dan penyelidik atau dengan menghasilkan strategi sendiri),
guru berkenaan perlu mengambilkira pendekatan, kaedah serta teknik, selain
menimbangkan teori pembelajaran yang akan dijadikan asas dalam perancangan.
No comments:
Post a Comment