Assalamualaikum
Apabila saya dan
guru-guru PAI sekelian menyertai bidang perguruan ini, maka kita perlu terlibat
dengan prinsip-prinsip penambahbaikan berterusan melalui amalan etika profesion
perguruan. Lazimnya CPD dikenal pasti dengan menghadiri kursus, seminar,
bengkel atau pendidikan formal, namun tanpa refleksi kritikal ke atas
pengalaman dan aktiviti pembelajaran yang dapat menambahbaik amalan bekerja sebagai
guru secara berterusan, semua itu masih belum mencukupi.
CPD bermaksud
mengekalkan, menambah baik serta meluas dan meningkatkan ilmu pengetahuan dan
kemahiran-kemahiran yang relevan kepada kursus atau bidang mata pelajaran yang
diajar, pengajaran itu sendiri dan latihan / penilaian pencapaian agar kesemuanya
dapat meninggalkan impak yang positif ke atas amalan guru serta pengalaman
murid. Sesetengah kursus yang dihadiri adalah baik untuk menambah maklumat
serta mengemaskini pengetahuan tetapi tidak mengarah kepada perkembangan
kemahiran. Ini bermakna, saban tahun guru perlu menunjukkan berlakunya
penambahan ilmu pengetahuan dan kemahiran yang berkaitan dengan kursus atau
mata pelajaran yang diajar.
Saya ingin
kemukakan satu contoh keterlupaan kebanyakan penggubal untuk memahirkan aspek
penggubalan item ujian bagi mata pelajaran PAI. Sekiranya kita begitu teliti
dengan soalan ujian / peperiksaan yang ditelah digubal dan ditadbirkan sama ada
pada peringkat sekolah, daerah, negeri atau kebangsaan, kita akan dapat
mengesan kepincangan item-item ujian / peperiksaan tersebut. Pelbagai kepincangan dapat dikesan pada soalan yang telah digubal melibatkan
domain kognitif yang ingin diukur hinggalah struktur item ujian itu sendiri.
Sesetengah item ujian diperingkat universiti sendiri dapat dikesan kepelikan
dan kejanggalan strukturnya (untuk menjaga keharmonian, saya tidak perlu mengemukakan
contoh sebenar soalan yang agak lemah tersebut). Contoh mudah telah banyak
dimuatkan dalam buku saya Penggubalan Item Ujian terbitan Freemind Horizons.
Dengan cara
memperibadikan apa juga aktiviti perkembangan dengan tujuan untuk dapat terus
kemas kini dengan perkembangan terkini dalam bidang yang diajar, bermakna ia
dapat dianggap sebagai perkembangan profesionalisme yang bermakna asalkan
soalan-soalan yang tercatat di bawah ini dapat dijawab:
1.
Apakah
aktiviti perkembangan profesionalisme yang telah anda ikuti pada tahun ini?
2.
Sudahkan
anda melakukan refleksi ke atas pembelajaran yang diperolehi daripada aktiviti
tersebut?
3.
Adakah
aktiviti serta refleksi tersebut telah dapat menambahbaik amalan bekerja (cara
mengajar) anda?
4.
Dapatkah
anda tunjukkan bukti-bukti tentang penambahbaikan serta impaknya ke atas murid,
pelajar, rakan sekerja atau organisasi tempat anda bekerja.
Banyak bukti
menunjukkan para guru, khususnya guru PAI, telah menggunakan masa yang banyak
untuk meningkatkan profesionalisme mereka tetapi tidak sering dibuat refleksi
atau didokumentasikan secara formal.
Untuk mengemas
kini kemahiran pengajaran dan pembelajaran, saya ingin meyarankan agar para
guru PAI mencuba perkara-perkara berikut:
1.
Lakukan
bimbingan rakan sekerja (anda membimbing rakan atau rakan membimbing anda)
2.
Pengajaran
berpasangan
3.
Semakan
rakan sekerja
4.
Pemerhatian
rakan sekerja
5.
Pentaksiran
kendiri peringkat panitia / bidang / unit / jabatan
6.
Melaksanakan
kajian tindakan
7.
Mereka
bentuk mekanisma maklum balas inovatif
8.
Menyertai
perbincangan profesional (face to face atau secara maya)
9.
Melawat
rakan sekerja di organisasi lain
10.
Berkolaborasi
dan berkongsi idea melalui forum / blog / email / WhatApps
11.
Membuat
dan membentang kertas kerja dalam konferens atau seminar
12.
Menyelia
penyelidikan
13.
Mengatur
program perkembangan staf
14.
Mewujudkan
jaringan dengan pakar mata pelajaran
15.
Membaca
jurnal atau penulisan berkaitan pedagogi dan inovasi
No comments:
Post a Comment