Pada minggu lalu
iaitu antara 19 hingga 26 Julai 2012, pos Jurnal Reflektif Minggu ke12 (http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2011/08/jurnal-reflektif-minggu-ke12.html) mendapat
hit yang paling banyak iaitu sebanyak 84 hit berbanding pos lain (dan yang
terhampir ialah pos Refleksi Kritikal sebanyak 55 hit). Sebenarnya saya tidak
pun membuat apa-apa penilaian terhadap penulisan jurnal reflektif pelajar saya
tersebut (sama ada baik, terbaik, sangat baik, lemah, sangat lemah atau
sederhana). Saya cuma mengemukakan
cadangan (dan komen di http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/2011/08/komen-saya-tentang-refleksi-minggu-ke.html) agar merujuk kepada empat aktiviti utama refleksi kritikal yang
dikemukakan oleh Brookfield (1988) selain daripada mengaitkan dengan refleksi
dalam tindakan dan atas tindakan (Schon, 1983) serta refleksi untuk tindakan
(Cowan, 1997).
Menurut ensaiklopedia
dalam talian Wikipedia (2012) refleksi dalam sains fizik merupakan perubahan
arah gelombang pada satu permukaan yang membuatkannya kembali kepada media
asalnya. Menurut kamus dalam talian Meriam Webster (2012) refleksi merupakan imej yang terhasil daripada
pantulan pada sesuatu permukaan. Dalam
konteks pendidikan, amalan refleksi merupakan keupayaan untuk membuat refleksi
ke atas sesuatu tindakan agar terlibat dalam proses pembelajaran berterusan
(Schon, 1983). Bolton (2010) pula menjelaskan refleksi sebagai memberi
perhatian secara kritikal ke atas nilai praktikal dan teori yang dapat
menjelaskan tentang tindakan setiap hari dengan cara memeriksa amalan secara reflektif dan
refleksif sehingga membuahkan perkembangan celik akal. Pennington (1992)menyatakan
bahawa istilah pengajaran reflektif sebagai analisis yang dibuat oleh guru yang
bekerja, ke atas amalan bekerjanya serta analisis ke atas asas-asas yang
mendasari amalan tersebut, seterusnya mengambilkira alternatif lain untuk
mencapai matlamat. Beliau seterusnya menambah bahawa penggunaan istilah
refleksi dalam konteks pengajaran boleh diinterpretasikan sebagai 1)
pertimbangan pemikiran serta 2) mencerminkan atau mewakili.
Berdasarkan daripada
maksud refleksi seperti yang dikemukakan di atas, pengamal refleksi tidak
seharusnya menceritakan tentang diri orang lain tetapi tentang amalan yang
dapat menggambarkan tentang dirinya sendiri. Dewey (1933) telah lama menyatakan
bahawa refleksi itu adalah ke atas pengalaman diri sendiri yang membawa kepada
pembelajaran dan bukan semata-mata pengalaman itu sendiri. Refleksi bukan
sekadar berfikir bersungguh-sungguh tentang apa yang dilakukan (Bullough dan Gitlin, 1995) tetapi dengan memberi
perhatian kepada pengalaman dan bagaimana sesutu makna digarab daripada
pengalaman tersebut mengikut konteksnya serta bagaimana pengalaman tersebut
membentuk amalan / tingkahlaku.
Refleksi kritikal pula pergi lebih jauh daripada
aspek-aspek teknikal sesuatu pengalaman kepada bersifat peribadi, etika dan
dimensi politik pengajaran. Refleksi adalah mengenai keadilan sosial, kesamaan
dan perubahan. Refleksi merupakan inkuiri pedagogi dan kurikulum,
andaian-andaian yang mendasarinya, akibat-akibat daripada tindakan dan
implikasi moral tindakan tersebut dalam struktur persekolahan (Liston dan
Zeichner, 1987). Clarke (1995) menjelaskan bahawa refleksi bukan sekadar
mengenai satu peristiwa tetapi muncul sepanjang masa ketika guru mula membina
makna untuk dirinya.
Ketika menyentuh tentang kriteria penulisan refleksi secara
mendalam, Moon (1999) telah membahagikan penulisan refleksi kepada dua bahagian
iaitu produk dan proses. Produk melibatkan nilai kuantiti (panjang penulisan,
persembahan dan kekerapan) dan kualiti (ekspresi, kejelasan dan menyeluruh).
Proses pula melibatkan nilai relevan (kefahaman, aplikasi kepada mata
pelajaran, hubungannya dengan tujuan, bukti peningkatan) dan kedalaman
(pemikiran kritikal, kejujuran, kemahiran kognitif, mengeneralisasi pengalaman,
sintesis, analisis dan penilaian).
Kepada pembaca bahan Jurnal Reflektif Minggu ke 12, saya
harap anda membuat pertimbangan berdasarkan tulisan di atas ketika mengambil
penulisan jurnal pelajar saya sebagai contoh.
No comments:
Post a Comment