Telah diterbitkan dalam bentuk e-book dan boleh diperoleh di
https://www.e-sentral.com/search_sphinx/filter/pb_8_pelangi-epublishing-sdn-bhd/pelangi
Buku yang lebih komprehensif
Bab Sepuluh: Pentaksiran, Maklum Balas dan KBAT
10.0 Pendahuluan
10.1 Konsep Pengukuran
10.2 Konsep Pentaksiran
10.3 Konsep Penilaian
10.4 Konsep Pengujian
10.5 Kaitan Antara Pengukuran, Penilaian dan Pengujian
10.6 Perbezaan antara Pentaksiran dan Penilaian
10.7 Prinsip-Prinsip Pentaksiran
10.8 Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
Isi
kandungan
Bab Satu: Perkembangan Pendidikan Islam
1.0 Pendahuluan
1.1 Perkembangan Pendidikan Islam di Malaysia
1.2 Zaman Kesultanan Melayu Melaka
1.3 Zaman Penjajahan
1.4 Zaman Selepas Merdeka
1.5 Zaman Selepas Laporan Kabinet
1.6 Pendidikan Islam di Malaysia Abad ke 21
1.7 Falsafah Pendidikan Islam
1.8 Kurikulum Standard Pendidikan Islam Sekolah Rendah
(KSSR)
1.9 Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid (PPM) Tahun
1, 2 dan 3
1.9.1 Pernyataan Standard
Pendidikan Islam (KSSR) Tahun 1
1.10 Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSPK)
Tahun 4
1.10.1 Pendahuluan
1.10.2 Objektif KSSR Tahun
4
1.10.3 Pernyataan Umum
Tahap Penguasaan Kemahiran Tahun 4
1.11 KSSM Pendidikan Islam
1.11 KSSM Pendidikan Islam
1.11.1 PPPM Pendidikan
Islam Tingkatan 1, 2 dan 3
1.11.2 Pernyataan Standard
Pendidikan Islam (KSSM)
Bab Dua: Model Pengajaran
2.0 Pendahuluan
2.1 Model Pengajaran Islam
2.1.1 Fokus
2.1.2 Syntax
2.1.3 Sistem Sosial
2.1.4 Sistem Sokongan
2.1.5 Prinsip Tindak Balas
2.1.5.1 Tindak balas ke atas
kebaikan dan kejayaan
2.1.5.2 Tindak balas ke atas
kesalahan dan kegagalan
2.2 Ciri dan Kualiti Guru Efektif
2.1.1 Tabiat Guru Abad ke 21
2.2.1.1 Penyesuaian
2.2.1.2 Berwawasan
2.2.1.3 Kolaborasi
2.2.1.4 Mengambil Risiko
2.2.1.5 Pembelajaran sepanjang hayat
2.2.1.6 Berkomunikasi
2.2.1.7 Model tingkah laku
2.2.1.8 Mendahului
2.2.1.9 Menjangkakan masa hadapan
2.1.1 Tabiat Guru Abad ke 21
2.2.1.1 Penyesuaian
2.2.1.2 Berwawasan
2.2.1.3 Kolaborasi
2.2.1.4 Mengambil Risiko
2.2.1.5 Pembelajaran sepanjang hayat
2.2.1.6 Berkomunikasi
2.2.1.7 Model tingkah laku
2.2.1.8 Mendahului
2.2.1.9 Menjangkakan masa hadapan
Bab Tiga: Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran
3.0 Pendahuluan
3.1 Pendidikan dari Perspektif Islam
3.1.1 Perkembangan Individu
3.1.2 Pendidikan Kemasyarakatan
3.1.3 Perolehan Ilmu
3.2 Mengajar dan Pengajaran
3.3 Guru
3.3.1 Muallim
3.3.2 Muaddib
3.3.3 Mudarris
3.3.3.1 Guru sebagai pendorong (motivator)
3.3.3.2 Guru sebagai fasilitator / pembimbing
3.3.3.3 Guru sebagai agen sosial dan agen perubahan
3.3.4 Murobbi
3.3.4.1Guru sebagai pengurus
3.3.4.2 Guru sebagai penyelidik dan kopelajar (colearner)
3.3.5 Mursyid
3.3.6 Mursalin
3.4 Pembelajaran
3.3.3.1 Guru sebagai pendorong (motivator)
3.3.3.2 Guru sebagai fasilitator / pembimbing
3.3.3.3 Guru sebagai agen sosial dan agen perubahan
3.3.4 Murobbi
3.3.4.1Guru sebagai pengurus
3.3.4.2 Guru sebagai penyelidik dan kopelajar (colearner)
3.3.5 Mursyid
3.3.6 Mursalin
3.4 Pembelajaran
Bab Empat: Tokoh
Pendidikan Islam
4.0 Pendahuluan
4.1 Muhammad saw
4.1.1Ciri-Ciri Guru Pada Diri Rasulullah
4.1.2 Cara Rasulullah Mendidik Berdasarkan Model
4.2 Tokoh_Tokoh Lain
4.2.1 Imam Abu Hanifah
4.2.2 Imam Malik
4.1.3 Imam Shafie
4.2.4 Imam Ahmad Ibnu Hanbal
4.2.5 Al Qabisi
4.2.6 Al Mawardi
4.2.7 Ibnu Maskawaih
4.2.8 Ibnu Sina
4.2.9 Imam Ghazali
4.2.10 Ibnu Taimiyah
4.2.11 Ibnu Khaldun
Bab Lima:
Pendekatan Pengajaran
5.0 Pendahuluan
5.1 Jenis Pendekatan
5.1.1 Pendekatan Deduktif
5.1.2 Pendekatan Induktif
5.1.3 Pendekatan Bersepadu
5.1.4 Pendekatan eklektik
5.1.5 Pendekatan Qudwah Hasanah
5.1.6 Pendekatan Konstruktivisme
5.1.7 Pendekatan Kontekstual
5.1.8 Pendekatan Tematik
5.1.9 Pendekatan Pengajaran Berasaskan Otak
5.1.10 Pendekatan Berasaskan TMK
5.2 Strategi Pengajaran dan
Pembelajaran
5.2.1 Strategi Pengajaran Langsung
5.2.2 Strategi Pengajaran Tidak Langsung
5.2.3 Strategi
Pengajaran Pembelajaran Melalui Pengalaman
5.2.4 Strategi Pembelajaran Sendirian
5.2.5 Strategi Pengajaran
Interaktif
5.2.6 Strategi berpusatkan guru
5.2.7 Strategi
berpusatkan pelajar
5.2.8
Strategi berpusatkan bahan
5.2.9 Strategi
berpusatkan tugas
5.2.10
Strategi Metakognitif
5.2.11
Strategi Kolaboratif
5.2.12 Strategi
Pembelajaran Berfikrah
Bab Enam: Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
6.0 Pendahuluan
6.1 Jenis-Jenis Kaedah
6.1.1 Kaedah Pembelajaran Koperatif
dan Kolaboratif
6.1 2 Jenis Kumpulan
Pembelajaran Koperatif
6.1.3 Lima langkah utama Pembelajaran Koperatif
6.1.3 Lima langkah utama Pembelajaran Koperatif
6.1.4 Kecerdasan Pelbagai dan struktur pembelajaran
koperatif
6.1.5 Kelebihan dan Kekurangan Kaedah Pembelajaran
Koperatif
6.2 Kaedah Pembelajaran Inkuiri
6.2.1 Empat Peringkat Inkuiri
6.2.2 Proses Pembelajaran Inkuiri
6.2.2.1 Model Villavicencio
6.2.2.2 Model 8W
6.2.2.3 Seni Menyoal
6.3 Kaedah Pembelajaran
Berasaskan Masalah
6.3.1 Proses Pembelajaran Berasaskan Masalah
6.3.2 Kelebihan dan Kekurangan
6.4 Kaedah Pembelajaran
Berasaskan Projek
6.4.1 Proses Pembelajaran Berasaskan Projek
6.4.2 Peranan Guru
6.4.3 Kelebihan Pembelajaran Berasaskan Projek
6.5 Kaedah Pembelajaran
Berasaskan Penyoalan
6.5.1 Prosedur Pembelajaran Berasaskan Penyoalan
6.5.2 Enam Tahap Soalan Sokratik
6.5.3 Kelebihan dan Kelemahan
6.6 Kaedah Pembelajaran Tunjuk
Cara
6.6.1 Jenis Tunjuk Cara
6.6.2 Prosedur Kaedah Tunjuk Cara
6.6.3 Kelebihan dan Kelebihan
6.7 Kaedah Pembelajaran
Perbincangan
6.7.1 Klasifikasi Kaedah Perbincangan
6.7.2 Tujuan Perbincangan
6.7.3 Prosedur Sesi Perbincangan
6.7.4 Prinsip Perbincangan
6.7.5 Kekuatan dan Kelemahan
6.8 Kaedah Pembelajaran Didik
Hibur
6.8.1 Prosedur Kaedah Didik Hibur
6.8.2 Tip bercerita
6.8.3 Kelebihan dan kelemahan
6.9 Kaedah Pembelajaran
Permainan
6.10 Kaedah Pembelajaran
Simulasi / Main Peranan / Lakonan
6.10.1 Main Peranan / Lakonan
6.10.2 Prosedur Kaedah Main Peranan
6.11 Kaedah Lawatan
6.11.1 Prosedur Kaedah Lawatan
6.12 Kaedah Sumbangsaran
6.12.1 Prosedur Sumbangsaran
6.12.2 Kelebihan kaedah sumbangsaran
Bab Tujuh: Aplikasi Kaedah
dan Teknik Pengajaran
7.0 Pendahuluan
7.1 Aplikasi Kaedah dan Teknik
7.2 Teknik Pembelajaran Aktif
7.3 Kaedah dan Teknik
Pengajaran Akidah
7.3.1 Kaedah Kuliah dan Penerangan
7.3.2 Kaedah Soal Jawab
7.3.3 Kaedah Perbincangan
7.4 Kaedah dan Teknik
Pengajaran Sirah
7.4.1 Kaedah Bercerita
7.4.2 Kaedah Projek
7.4.3 Kaedah Lawatan
7.4.4 Kaedah Main Peranan
7.5 Kaedah dan Teknik
Pengajaran Ibadah / Ulum Syariah
7.5.1 Kaedah Penerangan
7.5.2 Kaedah Sumbangsaran
7.5.3 Kaedah Tunjuk cara
7.4.4 Kaedah Amali
7.5.5 Kaedah Penyelesaian Masalah
7.6 Kaedah dan Teknik
Pengajaran Adab dan Akhlak Islamiah
7.6.1 Kaedah Akhbar Dalam Darjah
7.7 Kaedah dan Teknik
Pengajaran Jawi
7.7.1 Kaedah huruf
7.7.2 Kaedah Mengeja
7.7.3 Kaedah Bunyi
7.7.4 Kaedah Pandang Sebut
7.7.5 Kaedah Bermain dan Nyanyian
7.8 Kaedah dan Teknik
Pengajaran Al Quran
7.8.1 Kaedah Talaqqi Musyafahah
7.8.2 Kaedah Tasmik
7.8.3 Kaedah Tikrar Tadarus
7.8.4 Kaedah Iqra’
7.8.5 Kaedah Baghdadiah
7.8.6 Kaedah-Kaedah Lain
Bab Lapan: Perancangan
8.0 Pendahuluan
8.1 Prinsip Pengajaran dan
Pembelajaran Berkesan
8.2 Model Reka Bentuk
Pengajaran
8.2.1 Model Dick dan Carey
8.2.2 Model ADDIE
8.2.3 Model ASSURE
8.3 Rancangan Pengajaran
8.3.1 Pertimbangan Semasa Merancang
8.3.1.1 Taksonomi Bloom : Anderson dan Krathwohl
8.3.1.2 Gaya Pembelajaran Murid
8.3.1.3 Kemahiran Belajar
8.3.1.4 Keusahawanan
8.3.1.5 Berfikir dan Menyelesaikan Masalah
8.3.1.6 Literasi Maklumat dan Komunikasi
8.3.1.7 Kemahiran Interpersonal dan Arah Kendiri
8.3.2 Komponen dan Elemen Rancangan Pengajaran
8.3.3 Fasa Pengajaran dan Pembelajaran
8.3.4 Refleksi Guru
8.4 Model Perancangan
Pengajaran
8.4.1 Model Konstruktivisme 5E
8.4.2 Model Gagne
8.4.3 Model 7 Langkah Madeline Hunter
8.5 Format Rancangan
Pengajaran Harian
Bab Sembilan: Reka Bentuk Bahan
9.0 Pendahuluan
9.1 Reka Bentuk Bahan
Pengajaran dan Pembelajaran
9.1.1 Penggunaan Bahan Bercetak
9.1.2 Penggunaan Bahan Digital
9.1.3 Penggunaan Bahan Manipulatif
9.2 Bahan Tersedia
9.2.1 Prinsip Pemilihan Bahan Tersedia
9.2.2 Penghapusan Bahan Lama
9.2.3 Penerimaan Bahan Hadiah
9.2.4 Kawalan Penggunaan Bahan
9.3 Menghasilkan Bahan
Mengajar dan Belajar
9.3.1 Bahan Yang Dihasilkan oleh Guru
9.3.2 Bahan yang dihasilkan oleh murid
9.4 Prinsip Membina Bahan
9.4.1 Pembinaan Bahan Audio Menggunakan Podcast
Bab Sepuluh: Pentaksiran, Maklum Balas dan KBAT
10.0 Pendahuluan
10.1 Konsep Pengukuran
10.2 Konsep Pentaksiran
10.3 Konsep Penilaian
10.4 Konsep Pengujian
10.5 Kaitan Antara Pengukuran, Penilaian dan Pengujian
10.6 Perbezaan antara Pentaksiran dan Penilaian
10.7 Prinsip-Prinsip Pentaksiran
10.8 Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
10.8.1 Objektif PBS
10.8.2 Kelebihan PBS
10.8.3 Bentuk Pelaporan
10.9 Jenis-jenis Pentaksiran
10.10 Kaedah dan Teknik Mentaksir Pencapaian Akademik
10.11 Kaedah dan teknik mentaksir personaliti murid
10.12 Maklum Balas
10.9 Jenis-jenis Pentaksiran
10.10 Kaedah dan Teknik Mentaksir Pencapaian Akademik
10.11 Kaedah dan teknik mentaksir personaliti murid
10.12 Maklum Balas
10.12.1 Kepentingan Maklum balas
10.12.2 Panduan Memberikan Maklum Balas
10.13
Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT)
Assalamualaikum...dimana saya boleh mendapatkan buku ini? Terima kasih..
ReplyDeleteWaalaikumussalam
ReplyDeleteTerlebih dahulu saya mohon maaf atas kelewatan membalas. Buku tersebut boleh dibeli atas talian di https://www.e-sentral.com/search_sphinx/filter/pb_8_pelangi-epublishing-sdn-bhd/pelangi atau kedai-kedai buku seperti Popular Book Store. Walau bagaimanapun, saya mengharapkan Shidah telah pun memperolehnya memandangkan dah lama buku ini dicari,