Pada bahagian ini, dimuatkan
latar belakang penyelidikan dalam bentuk pengalaman dan amalan bekerja mengikut
konteks: situasi pengajaran, pembelajaran atau pengurusan. Sorotan literatur
yang menyokong mana-mana pernyataan penyelidik juga dimasukkan ke dalam
bahagian pendahuluan ini bersama penjelasan kepada nilai pendidikan yang
menjadi pegangan. Nilai pendidikan seharusnya merupakan nilai yang dapat
menyokong kepada tindakan yang akan dilakukan.
Fakta yang menjelaskan bahawa penyelidikan tindakan ialah
mengenai penyelidikan tentang amalan diri sendiri (McLean, 1995) menjadikan refleksi sebagai bahagian yang penting dalam penyelidikan tindakan. Refleksi merupakan
proses meneroka tindakan sendiri secara kritikal tentang apa yang dilakukan,
mengapa dilakukan demikian dan apakah kesan daripada perlakuan (amalan)
berkenaan. Untuk membolehkan guru menjadi lebih efektif, ia perlu menjadi
peserta yang aktif dalam bilik darjah selain daripada menjadi pemerhati yang
aktif dan sistematik ke atas proses pembelajaran. Maklumat yang diperolehi
perlu di buat analisis serta interpretasi untuk digunakan sebagai asas ke ada
perancangan dan tindakan yang akan dijalankan (Parson dan Brown, 2002). Apabila
refleksi kritikal dilakukan dengan penuh hati-hati dari pelbagai perspektif, ia
akan dapat membantu penyelidik menyusun strategi untuk membuat penambahbaikan
amalan.
Soalan-soalan berikut akan dapat membantu penyelidik
melakukan refleksi untuk dimuatkan dalam bahagian pendahuluan kertas cadangan.
·
Apa yang anda
lakukan apabila terdapat isu atau perkara mengelirukan yang menarik perhatian
anda?
·
Mengapa anda melakukannya? Jawapan anda mengenainya merupakan refleksi
dalam tindakan menurut Schön (1983)
·
Adakah ia berkesan? Jawapan anda mengenainya merupakan
refleksi atas tindakan (Schön, 1983)
·
Bagaimana murid menunjukkan respons mereka?
·
Bagaimana boleh anda lakukan dengan lebih baik lagi?
Jawapan anda ke atas soalan ini merupakan refleksi untuk tindakan (Killion dan
Todnem, 1991; O’Donnell, Reeve dan Smith, 2011 ).
Meskipun tiada siapa pun yang menetapkan ketiga-tiga bentuk refleksi
(dalam, atas dan untuk tindakan) mesti ada dalam refleksi pengajaran dan
pembelajaran untuk penyelidikan tindakan, namun ketiga-tiganya mempunyai fungsi
tertentu untuk membolehkan guru mencapai tahap pemikiran metakognitif.
Schein (1999)
telah mengemukakan satu strategi membuat refleksi dalam bentuk penulisan jurnal
yang dinamakan sebagai model ORJI melibatkan observation (pemerhatian), reaction
(reaksi), judgement (pertimbangan)
dan intervention (intervensi).
1) Pemerhatian: Perhati dan menjelaskan
apa yang terjadi.
2) Reaksi: Meneroka reaksi emosi terhadap apa yang telah diperhatikan.
3) Pertimbangan: Menganalisis, memproses dan membuat pertimbangan berdasarkan pemerhatian dan perasaan dengan tujuan mengenalpasti apakah perkara yang didasarkan kepada perasaan dan apakah perkara yang didasarkan kepada analisis peristiwa yang terjadi.
4) Intervensi: Merancang pendekatan seterusnya untuk kitaran kedua.
2) Reaksi: Meneroka reaksi emosi terhadap apa yang telah diperhatikan.
3) Pertimbangan: Menganalisis, memproses dan membuat pertimbangan berdasarkan pemerhatian dan perasaan dengan tujuan mengenalpasti apakah perkara yang didasarkan kepada perasaan dan apakah perkara yang didasarkan kepada analisis peristiwa yang terjadi.
4) Intervensi: Merancang pendekatan seterusnya untuk kitaran kedua.
Pengkaji juga boleh memulakan refleksi
pengajaran dan pembelajaran lalu dengan memilih satu situasi di mana amalan
atau tingkahlakunya telah menghasil sesuatu yang tidak dijangkakan. Contohnya,
aplikasi kaedah pembelajaran koperatif yang tidak dapat dilaksanakan oleh murid
dengan berkesan atau penjelasan berulang kali yang dilakukan tidak dapat
difahami oleh murid. Seterusnya dengan menggunakan model ORJI, pengkaji akan
menjawab soalan-soalan berikut:
- Bolehkah saya menjelaskan
apa yang telah saya perhatikan?
- Bagaimanakah saya
memberikan tindak balas? Apakah perasaan yang timbul?
- Apakah pertimbangan saya
terhadap perkara (kegagalan murid melaksanakan pembelajaran koperatif)
yang terjadi? Apakah pemikiran yang tercetus berpunca daripada peristiwa
tersebut?
- Apakah yang telah saya
lakukan mengenainya? Bagaimana saya lakukan intervensi? (berdiam diri atau
tidak melakukan apa-apa, juga merupakan satu bentuk intervensi)
a)
Tahap-tahap
refleksi
Pemikiran dan kemahiran reflektif tidak lahir secara
semula jadi bersama semua guru yang terlibat dalam profesion keguruan. Ia juga
bukan sesuatu yang boleh dicapai pada tahap yang sama oleh semua orang
(Baratz-Snowden, 1995). Dengan hanya menulis secara naratif tentang refleksi anda,
tanpa maklumbalas daripada rakan atau pembimbing, tidak memungkinkan anda
menjadi lebih reflektif daripada orang lain. Untuk menjadikan diri anda seorang
guru yang reflektif, anda perlu memahami peringkat-peringkat refleksi:
teknikal, kontekstual dan kritikal.
Tahap teknikal merujuk kepada refleksi yang hanya
berkaitan dengan memperhalusi strategi pengajaran. Pengamal refleksi tahap
kontekstual pula akan menumpukan kepada perhubungan antara situasi bermasalah
atau mengelirukan dengan tindakan yang diambil. Pada tahap refleksi kritikal,
pengamal akan menunjukkan penelitian yang lebih mendalam serta komitmen
terhadap keadilan sosial (contohnya, merealisasikan nilai pendidikan yang
menjadi pegangan seperti nilai menghargai ilmu, nilai peluang sama rata, nilai
tanggungjawab sosial, nilai kerjasama, integriti dan sebagainya).
Lazimnya, pendidik yang efektif
akan melakukan empat perkara:
·
Mereka berfikir secara berhati-hati mengenai apa yang berlaku dalam bilik darjah (proses pengajaran dan pembelajaran)
·
Mereka mengenalpasti pilihan-pilihan yang ada.
·
Mereka mengambil kira nilai-nilai profesional (etika dan pendidikan) dan
tahap keselesaan untuk merealisasikan nilai tersebut.
·
Mereka membuat pilihan secara sedar tentang bagaimana melakukan tindakan
untuk penambahbaikan.
Sila lihat http://shamsina-gurupendidikanislam.blogspot.com/search?updated-min=2013-01-01T00:00:00-08:00&updated-max=2014-01-01T00:00:00-08:00&max-results=12 untuk melihat perbandingan antara refleksi yang kritikal dengan yang tidak kritikal tambahan 6 April 2015.
Refleksi
pengajaran dan pembelajaran
|
Komen
|
Masuk tahun ini, telah 14
tahun saya mengajar di sekolah. Saban tahun, apabila sambutan Hari Guru
diadakan, saya akan teringat puisi karangan Uthman Awang berjudul “Guru o Guru” yang dikarang pada tahun 1979.
Ungkapan “Sejarahnya dimulakan oleh
seorang guru biasa” cukup mendalam di jiwa saya. Sebenarnya saya tidak
ingin menjadi guru biasa. Saya ingin mencari suatu keluarbiasaan pada diri
saya sendiri untuk menjadi seorang guru profesional.
Peribahasa Inggeris “Different strokes for diferent folks”
mengingatkan saya tentang latar belakang murid yang berbagai tetapi masih
boleh diajar(1) melalui pengintegrasian pendekatan, strategi,
kaedah dan teknik pengajaran. Meskipun menyedari hakikat ini, laluan yang
saya hadapi bukanlah mudah. Dunia berubah dan perubahan merupakan suatu kemestian. Begitu juga
dengan dunia pendidikan. Kemahiran yang diperlukan oleh murid dalam abad 21
ini tidak sama dengan kemahiran yang saya perlukan 20 tahun silam. Untuk
menguasai kemahiran abad ke 21 iaitu dengan melewati kemahiran asas atau beyond basic skills (Obama, 2009),
murid perlu aktif (Silberman, 1996) untuk membina ilmu dan kemahiran yang
diperlukan (Vygotsky,1918-1924; Bruner, 1966 dan Ausubel 1963). Murid perlu
dididik untuk menggunakan kemahiran berfikir aras tinggi (Bloom, 1956;
Krathwohl, 2001) serta reflektif (Gibbs, 1988)(2).
Sepanjang tempoh enam bulan
yang lalu, saya mengajar mata pelajaran ....... kepada murid kelas ......
Untuk menggalakkan murid agar aktif dan kolaboratif dalam kelas, saya telah
mengaplikasikan kaedah kumpulan kecil pembelajaran koperatif. Saya telah
memilih beberapa struktur pembelajaran koperatif seperti jigsaw, one stray,
........ (Kagan, 1994; Kagan dan Kagan, 1998) .....Sebenarnya ketika
mengaplikasikan teknik tersebut tidak semudah yang disangkakan(3).
Banyak masalah yang timbul seperti ....... Setiap kali masalah ..... timbul,
saya akan menstrukturkan semula teknik yang berkaitan(4)....
Kadangkala saya perlu menstrukturkan semula lebih daripada dua kali.... Saya
tertanya-tanya mengapa jadi begitu. Adakah penstrukturan saya ..... atau
murid masih belum bersedia dengan kaedah pembelajaran koperatif khususnya
apabila saya memperkenalkan struktur yang baru?(5).....
Saya mula bertindak lebih aktif
dengan bertanyakan kepada murid-murid(6) saya tentang kaedah yang
saya gunakan dan perasaan mereka...... Jadual 1.1 di bawah menunjukkan
respons murid terhadap soalan temubual awal yang dijalankan(7).......
Saya juga pernah mendapatkan
pandangan daripada ........ Nampaknya saya perlu memberikan lebih masa untuk
murid-murid(8) saya menguasai satu struktur sebelum menggunakan struktur
yang lain. Bukan itu sahaja, saya juga
perlu menyemak bagaimana saya melakukan penstrukturan aktiviti ..... saya
perlukan seorang rakan untuk melakukan pemerhatian(9)...... dalam
tiga waktu yang berlainan......
|
(1)Nilai pendidikan
(2)Sorotan literatur
(3)Refleksi
(4)Refleksi dalam tindakan
(5)Refleksi atas tindakan
(6)Pengumpulan data awal
(7)Keputusan
analisis data awal
(8)Refleksi untuk tindakan
(9)Keserasian
|
syukran atas perkongsian ilmu..memberi manfaat kpd orang lain, besar pahalanya...
ReplyDeletetahniah, tulisan ilmiah anda ini byk membantu saya menyiapkan tugasan yg saya xbrp nmpk jln nk buat.. tq
ReplyDeleteSharing is caring. Jazakillah kahiran kathira
ReplyDelete