Contoh menulis fokus kajian melibatkan skop, kerelevanan, kebolehtadbiran, kepentingan, kebolehgunaan, kawalan dan kolaborasi.
Fokus penyelidikan
|
Komen
|
.....Sebenarnya ketika mengaplikasikan teknik
pembelajaran koperatif tidak semudah yang disangkakan. Banyak masalah yang
timbul melibatkan pengurusan kelas, pengajaran dan pembelajaran. Meskipun
begitu, saya hanya akan menumpukan aspek pembelajaran murid khususnya tentang
aplikasi kaedah pembelajaran koperatif, apakah pertimbangan yang perlu dibuat dan bagaimana cara terbaik melaksanakannya untuk mengajar bidang akidah (1). Andainya cara
mengaplikasi kaedah ini tidak dibuat penambahbaikan, besar kemungkinan murid
tidak dapat bekerjasama dan berkolaboratif untuk mengoptimumkan pembelajaran
mereka. Kajian ini merupakan kajian yang sangat relevan kepada saya kerana dapatannya akan dapat meningkatkan ilmu dan kemahiran pedagogikal diri sendiri, sekali gus berfungsi sebagai peluang membangunkan profesionalisme(2). Disebabkan kajian hanya dilakukan dalam seting bilik darjah tanpa menggunakan makmal serta peralatan makmal dan hanya melibatkan rutin pengajaran dan pembelajaran, maka ia dapat diuruskan seperti pengajaran biasa tanpa mengganggu proses pembelajaran murid lain yang bukan merupakan peserta kajian(3). Bantuan dan bimbingan pensyarah penyelia serta rakan sejawatan yang turut sama berkursus diperoleh melalui kolaborasi dan perbincangan khususnya semasa menganalisis dan menginterpretasi data dan maklumat yang terkumpul untuk membolehkan kajian ini dilaksanakan dengan lebih lancar(4). Pandangan ahli jawatankuasa penilai turut diambil kira dengan tujuan pemantauan intervensi atau tindakan yang akan saya ambil untuk menambahbaik
aplikasi kaedah pembelajaran koperatif yang diintegrasikan dengan kaedah
penerangan yang telah pun saya kuasai(5). Meskipun saya tidak akan
memaksakan ke atas murid tetapi sekiranya diurus dengan baik, mereka pasti
dapat mengikutinya(6).
|
(1)Fokus
(2) Kemungkinan kesan (kerelevanan penyelidikan)
(3) Boleh diurus
(4) Kolaborasi
(5) Keserasian
(6)Nilai etika |
Fokus Penyelidikan
|
Komen
|
Bagi saya, penyelidikan
ini amat penting untuk membolehkan saya memahami dengan lebih mendalam
tentang pengetahuan dan kemahiran mengaplikasi kaedah kumpulan pembelajaran
koperatif dalam kelas(1).
Slavin (1991) telah menganalisis sebanyak 67 penyelidikan yang dibuat
ke atas pembelajaran koperatif dan mendapati 61% kelas pembelajaran koperatif
telah mencapai skor ujian yang lebih tinggi berbanding pencapaian kelas
tradisional. Menurut Slavin lagi, selain peningkatan pencapaian, murid juga
akan dapat meningkatkan kemahiran sosial termasuk berkongsi matlamat yang
sama, kemahiran kepemimpinan, komunikasi, pengurusan konflik dan membuat
keputusan. Dapatan kajian ini diharap dapat menjelaskan bagaimana pembelajaran koperatif dapat membantu murid meningkatkan pemahaman isi pelajaran secara yanglebih bermakna kepada mereka(2). Di peringkat sekolah dan komuniti pula ..........
Disebabkan semua
murid akan terlibat dengan proses pembelajaran koperatif, walau pun tumpuan
saya hanya kepada 8 orang murid yang telah dikenalpasti, maka pelaksanaan
tindakan tidak akan mengganggu perjalanan kelas(3).Proses pengajaran dan pembelajaran akan berjalan seperti biasa cuma guru akan menggunakan kaedah kumpulan pembelajaran koperatif..... Tambahan
pula aplikasi kaedah ini bukan dilaksanakan hanya untuk satu waktu pengajaran
tetapi untuk beberapa waktu dalam tempoh sebulan(4).....
|
(1) Kepentingan penyelidikan
(2) Kepentingan penyelidikan
(3) dan (4) Kawalan
|
Contoh menulis soalan kajian
Penyelidikan ini dilakukan dengan tujuan untuk mencari jawapan dan
penjelasan kepada soalan-soalan berikut:
1. Adakah penjelasan tentang struktur pembelajaran koperatif
akan dapat meningkatkan penglibatan murid secara aktif dalam proses
pembelajaran?
2. Bagaimanakan kaedah pembelajaran koperatif dapat
meningkatkan motivasi untuk belajar?
3. Sekiranya guru mengaplikasikan kaedah pembelajaran
koperatif dalam kelas, adakah pencapaian murid akan meningkat?
4. Bagaimanakah gabungan kaedah penerangan dan pembelajaran
koperatif membolehkan murid lebih fokus terhadap pembelajaran dalam kelas?
5. Adakah kerjasama murid akan meningkat melalui aplikasi
kaedah pembelajaran koperatif?
No comments:
Post a Comment