Para guru yang
baru mengikuti kursus kajian tindakan akan diperkenalkan dengan beberapa model
kajian tindakan. Model yang tidak akan ditinggalkan ialah Model Kemmis dan
McTaggart (1988), di samping Model Elliot (dalam Ebbut 1985) atau Whitehead dan McNiff
(1989). Persoalannya mengapa perlu memahami model? Tidak ada siapa pun yang
boleh mengatakan mana-mana satu model sebagai model yang terbaik. Setiap satu model mempunyai kekuatannya yang tersendiri. Pada masa yang sama kita juga tidak
boleh menafikan kepentingan sesuatu model meskipun perbincangan
banyak dilakukan dalam kalangan penyelidik terkenal untuk menekankan dan memberi fokus kepada perkara
lain yang dilihat lebih utama seperti perubahan dan penambahbaikan ilmu pengetahuan dan amalan bekerja. Keutamaan sesuatu perkara
itu (termasuk pemahaman dan aplikasi model reka bentuk Kajian Tindakan) bergantung kepada
situasi yang dihadapi dan tidak seharusnya dibuat satu generalisasi umum tentang sesuatu model oleh mana-mana pihak. Istilah kepakaran individu sering dirujuk
kepada penguasaan satu atau beberapa aspek tertentu sahaja dan BUKANnya menguasai semua aspek penyelidikan. Untuk mereka
yang baru berjinak-jinak dengan penyelidikan tindakan, memahami sesuatu model
adalah perlu untuk mengelakkan diri agar tidak terpesong daripada model dan reka bentuk kajian
tindakan (iaitu bukan reka bentuk penyelidikan konvensional). Kecenderungan untuk terdapat pertentangan
pandangan different school of thought
adalah suatu rahmat tetapi untuk menafikan sama sekali mana-mana school of thought adalah suatu kesilapan dan boleh membekukan minda (selagi tidak bercanggah dengan hukum syarak) termasuklah isu kajian tindakan.
Model reka bentuk
berfungsi sebagai garis panduan. Ia merupakan domain aplikasi yang menerangkan
tentang kaedah yang digunakan. Ciri lingkaran yang hanya terdapat pada model-model
reka bentuk kajian tindakan merupakan proses continuous learning and professional development yang perlu
difahami oleh guru sebagai seorang profesional walaupun ramai penyelidik baru
tidak akan melanjutkan penyelidikannya (mungkin melakukan hanya sekadar untuk
tujuan jangka pendek seperti memenuhi syarat kelulusan kursus dan sebagainya). Begitu
juga ciri refleksi dalam kajian tindakan mempunyai matlamat untuk guru berfikir
secara krtiktikal tentang aspek-aspek spesifik amalan dan peranan profesionalnya
dalam dunia pendidikan (Sagor, 2005).
Tidak pula
menjadi kesalahan sekiranya ada guru yang cuba mengaplikasikan satu model reka
bentuk ciptaannya sendiri tetapi perlu terlebih dahulu memahami konsep model dan
reka bentuk agar kualiti kajian dapat diterima. Apakah kualiti dalam kajian
tindakan? Furlong dan Oancea (2005) mencadangkan:
a)
Tahap
rigor dan trustworthiness yang tinggi
b)
Potensi
nilai yang memberi impak kepada amalan
c)
Potensi
membina kebijaksanaan praktikal dalam kerangka etika (perkembangan peribadi dan sosial)
d)
Dimensi
kos efektif
Reeves (2008)
turut membincangkan rubrik kualiti sesuatu kajian yang meliputi perkara berikut:
a)
Kualiti
soalan yang dibina menggambarkan bahawa kajian yang dilakukan itu sangat penting
b)
Penjelasan
tentang peserta kajian (faktor demografi dan pendidikan yang mempengaruhi dapatan kajian)
c)
Data perubahan
pada peserta (pencapaian dan sebagainya)
d)
Pemerhatian
berterusan tentang perubahan amalan profesional
Reeves (2008) juga menjelaskan tentang pemerhatian yang tidak diberikan perhatian (missing) iaitu berkaitan bagaimana intervensi atau perubahan amalan dipersembahkan dalam penulisan.
Model reka bentuk
kajian tindakan oleh Adamson (2008) merupakan model agak terkini yang telah
dihasilkan setelah melihat semua model yang ada. Sekali lagi harus saya
tegaskan bahawa ia bukanlah satu-satunya model yang boleh digunakan. Pemilihan
model bergantung kepada mengapa dan bagaimana penyelidik menggunakannya.
ARTIKEL INISESUAI UNTUK BAKAL GURU
ReplyDeleteSemoga bermanfaat untuk para pendidik yang ingin meningkatkan profesionalisme diri sendiri.
ReplyDelete